Deze website met enerzijds digitale dilemma’s en anderzijds waarden is een tool die ingezet kan worden om een gesprek te hebben over gedrag in relatie tot (het gebruik van) technologie. Het is bedoeld om jongeren op te roepen om op basis van eigen waarden en publieke waarden het gesprek aan te gaan over de wijze waarop zij als individu, vriendengroep, familie of organisatie willen samenleven in de digitale wereld. Op zoek naar de wijze waarop je op een veilige, kritische en gezonde manier alle mogelijkheden en kansen van digitalisering kan benutten.
Uiteraard helpt het om kennis te hebben over technologie en het systeem eromheen. Dit hoeft echter niet. Iedereen kan met een redenatie vanuit zijn of haar waarden meedoen aan een gesprek over de digitale wereld. Iedereen heeft tenslotte een moreel kompas.
De begeleidingsethiek van Verbeek en Tijink (2019) behelst een methode waarmee dit gesprek gevoerd kan worden. Volgens Verbeek en Tijink zijn mens en technologie aan elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar continu, als twee partners in een dans. De kern van begeleidingsethiek is daarom niet de menselijke beoordeling van de technologische ontwikkeling of het gebruik daarvan; maar eerder het samenspel, de ‘hoe’ vraag, in plaats van ‘ja’ of ‘nee’. Hoe kunnen mens en technologie zich op een waarden-volle wijze ontwikkelen?
Verbeek, P. P., & Tijink, D. (2019). Aanpak begeleidingsethiek: een dialoog over technologie met handelingsperspectief. Leidschendam: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving.
In het document ‘Digitaal Moreel Kompas’ van het practoraat Digitale Weerbaarheid van het ROC Friese Poort kan meer informatie gevonden worden over de begeleidingsethiek en de didactische en pedagogische dimensie achter het Digitaal Moreel Kompas.
Download hier: ‘Digitaal Moreel Kompas’
De Waardenzegger is ontwikkeld door Studio SociaalCentraal in samenwerking met SIDN, ROC, FERS en Cultuur Eindhoven.